2010. november 11., csütörtök

Márton napi sült kacsacomb, párolt lilakáposztával

Elkészült a Márton napi - nem liba,  hanem - kacsacomb. Jobban szeretjük a zsíros kis combjait, mint a libáét.


A népszokás szerint Szent Márton napja jelentette a paraszti év végét, ilyenkor zárták le az éves gazdasági munkákat, kezdetét vette a természet téli pihenő időszaka. A cselédek ilyenkor kapták meg évi bérüket és hozzá ráadásként egy libát, mert a szárnyasok nyáron felduzzadt hadát a tél beállta előtt meg kellett tizedelni. E napon kóstolták meg az újbort és vágtak le először tömött libákat.

A Márton nap a 40 napos adventi böjtöt megelőző utolsó nap, amikor a jóízű és gazdag falatozás, vigasság megengedett.

Egyéb időjárással kapcsolatos „jóslások” is kötődnek ehhez a naphoz: ha Márton napján havazik, másként mondva “Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható.” Sokfelé azt tartják, hogy a Márton napi idő a márciusi időt mutatja. A néphit szerint a Márton-napi eső nem jelent jót, mert utána rendszerint fagy, majd szárazság következik.
Néhol tartják a szokást, miszerint Márton hetében sem mosni, sem szárogatni nem szabad, mert különben marhavész lesz. A liba húsából szokás volt küldeni a papnak is, mégpedig az állat hátsó részébõl. Innen ered „püspökfalat” szavunk is. Magyar hiedelem, hogy aki Márton éjszakáján álmodik, boldog lesz. Viszont aki spicces lesz a bortól Márton-napján, az a következõ évben megmenekül a gyomorfájástól és a fejfájástól.

A mi kis kacsasültünk receptje:

A kacsacombot a sütés előtti este megtisztítottam, megsóztam, és zúzott fokhagymával bedörzsöltem. Így állt egy éjszaka. Másnap sütőzacskóba tettem őket, és bedugtam a sütőbe másfél-két órára. Amikor már láttam, hogy majdnem jók, akkor szétvágtam a sütőzacskót, és megkentem mézzel a combikat. Még fél órára visszatoltam őket, így jó ropogós lett a bőrük a méztől. Az ízén nem érződött a méz.

A párolt lilakáposztához egy kisebb fej káposztát késsel csíkokra szabdaltam. Olajon hagymát dinszteltem, majd rádobtam a káposztacsíkokat. Mikor félig már megpárolódott (kb. 15-20 perc) egy csipet sóval megsóztam, és cukrot szórtam rá egy-két evőkanálnyit. A legvégén, úgy harminc perc körül rákerült még egy picike ecet.


Nincsenek megjegyzések: